Cavalerul rozelor, un film mut cu acompaniament orchestral live

18 octombrie 2019, Filarmonica Banatul

La aproape un secol de la premieră, publicul timișorean poate descoperi povestea palpitantă și plină de umor a legendarului Rosenkavalier din film. Pe 18 octombrie 2019, de la ora 19:00, spectatorii se vor bucura de interpretarea impecabilă a unei opere foarte complexe, inițiată în colaborare cu Filarmonica Banatul: filmul mut „Der Rosenkavalier” (1925, regia Robert Wiene). Adaptarea pentru film a operei cu același nume de Richard Strauss (muzică) și Hugo von Hofmannsthal (libret) este de interes atât pentru cineaști, cât și pentru iubitorii de operă.

Stefan Geiger s-a format ca muzician în oraşele universitare Köln, Paris şi Philadelphia, iar printre profesorii săi se numără Branimir Slokar şi Peter Eötvös. A fost bursier al „Studienstiftung des deutschen Volkes“ şi laureat al mai multor concursuri internaţionale pentru trombon. Stefan Geiger şi-a început cariera ca prim trombonist la „Bayerische Staatsoper München“, iar în scurt timp a devenit profesor de trombon şi muzică de cameră la „Hochschule für Musik und Theater“, Hamburg.

Ca dirijor s-a dedicat atât muzicii noi cât şi repertoriului clasic, colaborând cu orchestre de renume precum „Sinfonieorchester des Norddeutschen Rundfunks Hamburg“, „Würzburger Philharmoniker“, „Nürnberger Symphoniker“, „Orquestra de Câmara da Cidade de Curitiba“, „Paraná State Symphony Orchestra“ sau „Ensemble Resonanz“. Din 2002, artistul conduce “Landesjugendorchester Bremen” /Orchestra de Tineret din Bremen, cu care a avut performanţe remarcabile.

În 2011, a fost invitat pentru prima dată în România, pentru a colabora cu Orchestra Română de Tineret, în cadrul Festivalului Internaţional “Enescu şi Muzica Lumii”, organizat la Sinaia. În 2013, la invitația Goethe-Institut, revine la București, pe scena Ateneului Român, pentru a dirija „Aventurile Prințului Achmed“, având alături Orchestra Română de Tineret. A urmat „Cutia Pandorei“, in 2014, cu aceeaşi orchestră, din nou pe scena Ateneului Român, iar în 2017 la Timișoara cu orchestra Filarmonicii Banatul, la inițiativa Centrului Cultural German din Timișoara.

Primele 70 de minute din film urmăresc îndeaproape primele două acte ale operei: tânărul conte Oktavian are o aventură cu soția Mareșalului. Atunci când nepotul ei, Baronul Ochs îi face o vizită de curtoazie, aventura aproape este dată în vileag. Oktavian scapă deghizat în servitoare, dar nu fără a fi observat de cei doi intriganți, Annina și Valzacchi. Oktavian este trimis la Sophie, fiica proaspăt înnobilatului Faninal, în calitate de pețitor pentru Ochs (Rosenkavalier, Cavalerul rozelor) și se îndrăgosteşte de aceasta. Deși Sophie îi împărtășește sentimentele lui Oktavian, Ochs insistă ca învoiala privind mariajul sa fie respectată.

Soția Mareşalului află de noua dragoste a lui Oktavian. Pentru a afla ce se întâmplă, organizează un bal mascat; între timp, la Viena, Mareşalul gelos îşi abordează soția. Actul final, reconstruit recent, ne dezvăluie un final fericit, deşi nu fără o urmă de ironie – parțial comedie cauzată de confuzia de identitate, parţial un melancolic cântec al lebedei, ce deplânge natura efemeră a iubirii: Ochs este discreditat de Oktavian care se deghizează din nou și îl ademeneşte la o întâlnire care sfârșește într-un scandal public.

Annina face posibil finalul fericit. Ea adânceşte confuzia prin schimbul de costume între personajele principale derutate, până ce, pe neașteptate, cuplurile potrivite se regăsesc. Ochs este singurul care pierde. Împovărat de datorii, se întoarce la castelul său cu mâna goală.